Fiat to z pewnością jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie. Przedsiębiorstwo znane jest głównie z produkcji popularnych samochodów osobowych i dostawczych. Bogata historia włoskiej marki sięga końca XIX wieku.
Fiat, a dokładniej Fabbrica Italiana Automobili Torino (w tłumaczeniu: włoska fabryka samochodów w Turynie) to firma, która powstała z inicjatywy Roberto Biscaretti di Ruffia oraz Giovaniego Angelli w 1899 roku. Fiat to obecnie największy producent samochodów we Włoszech, a także jeden z sześciu największych na świecie. Koncern jest aktualnie właścicielem wielu innych marek, w tym Alfy Romeo i Abarth, a nawet Ferrari i Chryslera. Markę Fiat większość kojarzy jednak za sprawą niewielkich, popularnych samochodów osobowych i samochodów dostawczych.
Pierwszym wyprodukowanym pojazdem był Fiat 3 1/2 HP, który składał się z powozu z brezentową budką nad tylnym siedzeniem. Warto zaznaczyć, że samochód został wyposażony w trąbkę z dmuchaną gruszką, która służyła za sygnał dźwiękowy – rozwiązanie to zostało przejęte przez kolejnych producentów i dało początek klaksonowi.
W kolejnych latach na rynek wprowadzone zostały kolejne modele, a w 1905 roku Fiat posiadał w swojej ofercie aż 16 aut osobowych. W 1908 roku wyprodukowanych zostało 1000 egzemplarzy następnego modelu – Fiat 1 Fiacre. Model okazał się dużym sukcesem i był wykorzystywany do transportu publicznego m.in. w Londynie. Dwa lata później przedstawiono model Tipo, w którym pierwszy raz wykorzystano akumulator. Pierwszym małolitrażowym seryjnie produkowanym modelem był Fiat Zero, wypuszczony na rynek w 1912 roku. Kolejne lata to m.in. Fiat 509, Fiat Uno, Fiat Punto, modele Brava i Seicento oraz kultowy Fiat 500.
Trudno wymienić najsłabszą stronę samochodów włoskiej marki. Na początek warto zaznaczyć, że Fiata często atakuje korozja – przede wszystkim układ wydechowy i zbiornik paliwa. Brak regularnej kontroli tych układów może doprowadzić do nieprzewidzianych wycieków. Z osprzętu silnika najdelikatniejszym okazuje się alternator, który w wielu modelach zawodzi. Przy okazji oględzin konkretnego modelu samochodu warto zwrócić szczególną uwagę na stan półosi napędowych, które z powodu zużycia gumowych osłon mogą przeciekać w miejscu przegubów.
Typową przypadłością niektórych samochodów Fiata jest zacierający się silniczek wentylatora chłodnicy. Nietrwałe mogą okazać się także sprzęgło i łożyska kół. W polskich warunkach drogowych często dochodzi także do wybijania się tulei tylnych wahaczy; uszkodzeniu ulegają również w skrajnych sytuacjach same wahacze i amortyzatory, z których wycieka olej. Synchronizatory biegów w wielu modelach również wymagają częstej wymiany. Zbyt delikatna okazuje się także w niektórych Fiatach linka hamulca ręcznego, która po zaciągnięciu może się zablokować unieruchamiając tylne koła.