Dodge to amerykańska marka samochodów należąca obecnie do korporacji Chrysler. Firma produkuje popularne modele samochodów osobowych, vanów, samochodów terenowych i pickupów.
Przedsiębiorstwo zostało założone pod koniec XIX wieku jako firma Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory, specjalizująca się w produkcji rowerów i części maszyn. Firmę założyło dwóch braci, którzy w 1901 roku przenieśli fabrykę do Detroit – wówczas centrum rodzącego się przemysłu motoryzacyjnego za Oceanem.
W 1902 Dodge podpisał kontrakt z koncernem Ford na dostawę silników i innych elementów do modelu Ford T. 12 lat później Dodge rozpoczął prace nad produkcją własnego samochodu, wzorowanego na wspomnianym modelu Forda, jednak znacznie lepiej wyposażonego i droższego. Model okazał się dużym sukcesem i stał się popularny wśród amerykańskiej klasy średniej. Od tego momentu marka Dodge zaczęła być znana szerszemu gronu producentów. 31 lipca 1928 Chrysler zakupił przedsiębiorstwo Dodge, a marka stała się znaną i popularną w całej Ameryce, a później niemal na całym świecie. Warto zaznaczyć, że niektóre modele Dodge’a mają swoje odpowiedniki pośród samochodów produkowanych pod marką Chrysler. Zwykle są jednak mniej luksusowo wykończone, posiadają mniej opcji i wyposażone są w silniki o mniejszej mocy.
Prawdopodobnie najważniejszą datą dla amerykańskiej marki był rok 1966, kiedy na rynku motoryzacyjnym zagościł kultowy model Charger R/T, dający początek erze tak zwanych "Muscle Cars". Kolejnymi modelami tego typu były m.in. Coronet R/T, Super Bee oraz niezwykle popularny Challanger, który przeżywa obecnie odrodzenie. Innym bardzo znanym modelem jest produkowany do dnia dzisiejszego Dodge Viper.
W samochodach marki Dodge często zawodzi między innymi sterowanie automatycznej skrzyni biegów. Nietrwały bywa także układ kierowniczy, w którym przekładnia z czasem zaczyna nabierać dość wyczuwalnych na kole kierownicy luzów. W sieci użytkownicy często narzekają także na stosunkowo szybko wybijające się elementy metalowo-gumowe w zawieszeniu. Warto jednak zaznaczyć, że najistotniejsze podzespoły zawieszenia są zwykle bezawaryjne. W niektórych przypadkach kapryśna okazuje się także elektryka: centralny zamek, podświetlenie deski rozdzielczej oraz mechanizm otwierania elektrycznych szyb mogą szwankować.