Tylko nowe częsci samochodoweProfesjonalna pomoc w doborze częściDarmowa dostawa od 250 PLNRabaty i promocje do 12%Bezproblemowe zwroty i wymiany

pomoc@noweczesci.plKonsultanci dostępni:         pn-pt 8.00-20.00          sob. 9.00-17.00

Kup część
Wybierz swój samochód
Marka
Model
Typ
Jesteś tutaj:

Części eksploatacyjne w samochodzie - co i jak często wymieniać?

Prawidłowa eksploatacja samochodu ma kluczowe znaczenie dla kosztów oraz okresu długości użytkowania auta. Ma to istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz komfort podróżowania kierowcy i pasażerów. Odpowiednie zabiegi w znacznym stopniu obniżą ryzyko awarii i wydłużą żywotność większości podzespołów.

Okres wakacyjnych wyjazdów to dobry czas na to, by przeprowadzić wnikliwą kontrolę pojazdu.

Jakie elementy można uznać za eksploatacyjne?

Części eksploatacyjne to w głównej mierze opony, tarcze/bębny hamulcowe, klocki/szczęki hamulcowe, wszystkie filtry i płyny eksploatacyjne, amortyzatory, sprężyny zawieszenia, wahacze i wszelkie końcówki elementów zawieszenia i układu kierowniczego, przeguby i półosie napędowe, sprzęgło, osprzęt silnika. Większość z tych podzespołów jest w stanie przetrwać cały okres eksploatacji bez konieczności wymiany, ale niektóre powinny być wymieniane regularnie.

Wymiana opon w samochodzie

Opony należy wymienić zanim osiągnięty zostanie znacznik TWI względem głębokości bieżnika. Prawo zezwala eksploatować oponę do chwili, w której głębokość bieżnika osiągnie 1.6 mm. Specjaliści ostrzegają jednak, że nie jest to do końca bezpieczne. Opona o wiele wcześniej nie jest w stanie odprowadzać prawidłowo wody i w takim przypadku rośnie prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Dopuszczany wiek opony, która nie podlega wymianie to 7 lat. Wyjątek stanowi sytuacja w której doszło do poważnego rozwarstwienia struktury.

Eksploatacja układu hamulcowego

Odpowiednio eksploatowany układ hamulcowy jest w stanie wytrzymać nawet 100 000 km bez konieczności wymiany poszczególnych podzespołów. Bardzo istotny jest styl jazdy kierowcy i warunki w jakich samochód jest eksploatowany. W którym momencie wymienić tarcze i klocki hamulcowe? Odpowiedź jest bardzo prosta – kiedy się zużyją. A po czym można to stwierdzić? Można wizualnie ocenić stan grubości klocków i w trakcie hamowania zwrócić uwagę na zjawisko fading – przegrzanie układu objawiające się dudnieniem z okolic przednich kół. Warto sprawdzać także, czy zaciski nie są zanieczyszczone i czy nie dochodzi do ocierania okładzin.

O konieczności wymiany mogą informować także czujniki zużycia klocków hamulcowych – może to być pisk wynikający ze szczególnej budowy klocków i czujników akustycznych lub zaświecenie się kontrolki w przypadku czujników elektrycznych.

Filtry i płyny eksploatacyjne w samochodzie

Producenci samochodu podają zwykle dosyć sztywne ramy względem wymiany filtrów i płynów eksploatacyjnych. Warto zwrócić jednak uwagę na zapisy w instrukcji obsługi. Podano tam stosowną informację, która sugeruje, że w przypadku eksploatacji samochodu w trudnych warunkach należy zmniejszyć czas i dystans między wymianami o połowę. Pamiętajcie, że częsta jazda po mieście zaliczana jest do trudnych warunków.

Bardzo istotna jest wymiana filtra kabinowego. Producenci zapewniają, że filtr kabinowy powinien wytrzymać przebieg rzędu 60 000 km. Zdecydowanie lepiej jest jednak wymieniać filtr dwa razy do roku – jesień i wiosna. Wymiana tego filtra nie generuje dużych kosztów a zapewnia sprawne działanie układu klimatyzacji i wentylacji. Częstsza wymiana filtra powietrza wpłynie także na niższe prawdopodobieństwo wystąpienia usterek przepływomierza.

Bardzo ważne dla samochodu są także płyny eksploatacyjne. Płyn chłodzący należy wymieniać co pięć lat, a hamulcowy co dwa. Niestety, są to dwie czynności, które mało który użytkownik wykonuje, a są one bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa i bezawaryjnej eksploatacji samochodu.

Amortyzatory, elementy układu kierowniczego i zawieszenia

Elementy zawieszenia i układu kierowniczego  należy wymienić w chwili wystąpienia awarii lub zużycia eksploatacyjnego. W przypadku wahaczy, belek skrętnych i przegubów o usterkach świadczą niepokojące dźwięki, które wskazują na konieczność wymiany. Amortyzatory zużywają się bardzo powoli wobec czego ciężko określić wyraźny spadek ich sprawności. Dlatego warto co jakiś czas w bezpiecznych warunkach sprawdzić sprawność poszczególnych elementów zawieszenia.

    
Wyszukaj

Po nazwie części

Po numerze części

Koszyk
Twój koszyk jest pusty

 


Obsługujemy płatności
Obsługujemy płatności
Copyright © 2009-2018 NoweCzesci.pl
Szybki kontakt