Tylko nowe częsci samochodoweProfesjonalna pomoc w doborze częściDarmowa dostawa od 250 PLNRabaty i promocje do 12%Bezproblemowe zwroty i wymiany

[email protected]Konsultanci dostępni:         pn-pt 8.00-19.00          sob. 9.00-14.00

Kup część
Wybierz swój samochód
Marka
Model
Typ
Jesteś tutaj:

Sprzęgło kompletne

Co wiemy o sprzęgle?

Sprzęgło to mechanizm, który wykorzystuje się w budowie urządzeń i maszyn, w których zachodzi potrzeba przekazywania momentu obrotowego pomiędzy dwoma niezależnie obracającymi się wałami. W przypadku sprzęgieł stosowanych w samochodach, jednym z tych wałów jest skrzynia biegów, a drugim silnik.

Budowa sprzęgła samochodowego

Sprzęgło składa się z trzech elementarnych części: tarczy (eliminuje szarpanie w trakcie ruszania samochodem z miejsca), docisku (odpowiada za właściwe dociskanie tarczy do koła zamachowego) i łożyska (naciska  na sprężyny docisku, co skutkuje odsunięciem tarczy dociskowej od tarczy sprzęgłowej). Układ sprzęgła łączy się z silnikiem za pomocą koła zamachowego, którego główną rolą jest przekazanie napędu wału korbowego na sprzęgło.

Jak działa sprzęgło?

Przesuwna tarcza dociskowa jest odsuwana od napędzanej tarczy sprzęgłowej osadzonej na wielowypuście wałka sprzęgłowego. Zmniejsza się nacisk na tarczy sprzęgła i znika siła tarcia. Tarcza sprzęgła i dalsze elementy układu napędowego mogą wówczas wirować niezależnie od wału korbowego silnika. W momencie puszczenia sprzęgła, tarcza dociskowa z powrotem dosuwana jest do tarczy sprzęgłowej i zaczyna wirować razem z nią, zgodnie z prędkością obrotową wału korbowego jednostki napędowej.

Przyczyny usterek sprzęgła

W przypadku stosunkowo powszechnych objawów w postaci szarpania sprzęgła jednym z głównych powodów może być niewłaściwa praca układu sterowania sprzęgłem. Sprzęgło samochodowe może cierpieć z wielu powodów. Do najczęstszych przyczyn awarii sprzęgła należą:

  • zaolejone okładziny,
  • zniekształcona tarcza dociskowa,
  • smar na okładzinach ciernych,
  • za duże opory na pedale sprzęgła,
  • powietrze w obwodzie,
  • zużyta tuleja prowadząca,
  • nieprawidłowa regulacja silnika.

Wymiana sprzęgła

Trwałość sprzęgła plasuje się na ok 100 000 kilometrów, jednak jest to odległość przybliżona – zależy to od wielu czynników, m.in. od modelu i warunków eksploatacji. Prócz umiejętności obchodzenia się z silnikiem i układem napędowym, ważny jest także tryb użytkowania – przykładowo, jazda po mieście o wiele bardziej obciąża sprzęgło niż jazda w trasie. W przypadku uszkodzenia, bądź wyeksploatowania sprzęgła, naturalnym rozwiązaniem jest wymiana całego mechanizmu. Montaż kompletnego zestawu sprzęgła to gwarancja jakości i trwałości.

Wyszukaj

Po nazwie części

Po numerze części

Koszyk
Twój koszyk jest pusty

 


Obsługujemy płatności
Obsługujemy płatności
Copyright © 2015 NoweCzesci.pl
Szybki kontakt