Tylko nowe częsci samochodoweProfesjonalna pomoc w doborze częściDarmowa dostawa od 250 PLNRabaty i promocje do 12%Bezproblemowe zwroty i wymiany

[email protected]Konsultanci dostępni:         pn-pt 8.00-19.00          sob. 9.00-17.00

Kup część
Wybierz swój samochód
Marka
Model
Typ
Jesteś tutaj:

Koło zamachowe

Więcej o kołach zamachowych

Koło zamachowe to element o dużym momencie bezwładności, który wykorzystuje się do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej – jest specjalnym łącznikiem pomiędzy silnikiem a układem sprzęgła. Tego typu rozwiązanie od lat stosowane jest w szeroko pojętej mechanice, znajdując zastosowanie w prostych konstrukcjach a także nowoczesnych silnikach samochodowych.

Budowa koła zamachowego

Koła zamachowe wykonuje się najczęściej z żeliwa sferoidalnego lub szarego. Wysokogatunkowe materiały posiadają dostatecznie dobre właściwości cierne, co jest istotne dla prawidłowej współpracy z tarczą sprzęgła i wspomagania sprzęgła. Unikalna budowa i efektywność sprawiły, że koło zamachowe znalazło zastosowanie w wielu dziedzinach mechaniki, nie tylko w motoryzacji.

Gdzie znajduje się koło zamachowe?

Koło zamachowe w większości silników zostaje zamontowane obok wału korbowego za pośrednictwem kołnierza przy pomocy kilku śrub. Tylko w małych jednostkach napędowych o niewielkiej mocy koło zamachowe jest osadzane na stożkowym czopie. Takie rozwiązanie nie należy jednak do najlepszych z uwagi na niewielkie siły, które mogą być przenoszone z wału na koło zamachowe.

Rodzaje kół zamachowych

Obecnie stosuje się dwa rozwiązania kół zamachowych – sztywne i koła dwumasowe. O ile sztywne koło zamachowe jest mało awaryjne i większość kierowców łatwo o nim zapomina, to koło dwumasowe z kolei należy do części eksploatacyjnych – zużywa się wraz z postępującym przebiegiem samochodu i podlega wymianie. Koła dwumasowe są spotykane przede wszystkim w samochodach z silnikiem wysokoprężnym oraz w niektórych pojazdach użytkowych.

Rola koła zamachowego

Koło zamachowe stosowano w samochodach od zawsze. Podzespół zapewnia równomierną pracę silnika oraz ułatwia jego rozruch. Najważniejszym jego zadaniem jest przeniesienie momentu obrotowego z jednostki napędowej na skrzynię biegów. Koło zamachowe współpracuje ze sprzęgłem – łączy wał korbowy z dalszą częścią układu napędowego i upłynnia pracę silnika. Od poprawnej pracy koła zamachowego zależy sprawność całego układu przeniesienia napędu. Dlatego podczas jego naprawy lub wymiany należy szczególnie zwrócić uwagę na poprawność jego montażu.

Wyszukaj

Po nazwie części

Po numerze części

Koszyk
Twój koszyk jest pusty

 


Obsługujemy płatności
Obsługujemy płatności
Copyright © 2015 NoweCzesci.pl
Szybki kontakt