Saab Automobile AB to oddział motoryzacyjny szwedzkiego przedsiębiorstwa lotniczego SAAB, które zostało założone w miejscowości Linköping w 1937 roku. Oddział został utworzony w 1947 roku, w celu produkcji samochodów osobowych.
Po II wojnie światowej dział lotniczy przedsiębiorstwa Saab stanął w obliczu stagnacji, gdyż skończyły się zamówienia wojskowe. Postanowiono stworzyć dochodowy dział marki zajmujący się produkcją samochodów osobowych, który nazwany został Saab Automobile AB. Pierwszym autem marki Saab był prototyp Ursaab z 1946 roku, który trafił do produkcji 3 lata później pod nazwą Saab 92. Wielu entuzjastów marki, dostrzegło w stylistyce auta wyraźny wpływ doświadczeń lotniczych marki. W 1953 roku zaprezentowano kolejny model marki - Saab 93.
Warto zaznaczyć, że Saab jako pierwszy producent na świecie wprowadził do swoich samochodów wycieraczki i spryskiwacze reflektorów przednich, a także elektrycznie podgrzewany fotel kierowcy, który powstał w wyniku problemów z kręgosłupem jednego z pracowników. W latach 70. nastąpił zastój w produkcji samochodów spowodowany słabą opłacalnością. Sytuacja poprawiła się dopiero w latach 80., kiedy to firma zaczęła odnosić sukcesy na amerykańskim rynku. Pod koniec lat 80. sytuacja ekonomiczna firmy znów się pogorszyła. W 1989 roku dział motoryzacyjny przedsiębiorstwa został w połowie nabyty przez General Motors, który dziesięć lat później wykupił całość akcji, stając się pełnoprawnym i jedynym właścicielem marki.
Przygoda General Motors z Saab trwała do 2009 roku, gdy koncern GM wystawił markę na sprzedaż. Dopiero trzy lata później po Saaba zgłosiła się firma Nevs, która postanowiła odrodzić model 93.
Saab słynie z konstrukcji skrzyni biegów Sensonic, która była dostępna wyłącznie w silnikach z turbodoładowaniem. Inżynierzy zdecydowali się zastosować klasyczną dźwignię zmiany biegów; wprowadzono natomiast automatyczne, komputerowo sterowane sprzęgło. Skrzynia biegów Sensonic zdobyła wiele nagród, ale Saab wycofał się z produkcji, ze względu na wysokie koszty napraw i stosunkowo dużą awaryjność.
Szwedzka marka może pochwalić się także systemem Night Panel, który pozwala na wygaszenie niepotrzebnego oświetlenia na desce rozdzielczej, które może rozpraszać uwagę kierowcy – oprócz prędkościomierza. Ponadto Saab stworzył wyświetlacz komputera pokładowego o nazwie SID, który wyświetla zegar, zużycie paliwa, zasięg na zbiorniku i temperaturę zewnętrzną.