To, że układ hamulcowy stanowi kluczowy i jeden z najważniejszych systemów w samochodzie wie niemal każdy kierowca. System, jako że odpowiada za bezpieczeństwo jazdy, należy regularnie sprawdzać, co pozwoli wyeliminować ryzyko jazdy z usterkami.
Istotne jest to, że regularna kontrola zapewni kierowcy, pasażerom oraz pozostałym uczestnikom ruchu drogowego optymalny poziom bezpieczeństwa. Ponadto, nie zapominajmy, że jazda z niesprawnymi hamulcami jest niezgodna z prawem.
Poziom płynu hamulcowego
Zanim zdecydujemy się na kontrolę hamulców na pustym odcinku drogi, zaleca się najpierw unieść maskę samochodu i sprawdzić poziom płynu hamulcowego w układzie, który w dużej mierze odpowiada za skuteczne działanie hamulców. Jeżeli poziom jest zbyt niski, ubytek należy jak najszybciej uzupełnić - oczywiście płynem, którego specyfikacja została zdefiniowana przez producenta samochodu.
Przewody hamulcowe
Następnie należy poddać diagnozie elastyczne przewody hamulcowe. Jeżeli zobaczymy ewentualne przetarcia lub inne, mechaniczne uszkodzenia. Tego typu usterki mogą utrudnić wciśnięcie pedału hamulca, dlatego w tym przypadku należy jak najszybciej zgłosić się do mechanika w celu wymiany przewodów. Zaniedbanie tej czynności może w skrajnych przypadkach skutkować całkowitym uniemożliwieniem zatrzymania pojazdu.
Droga hamowania
Jeśli powyższe testy układ hamulcowy przeszedł pomyślnie, można wyjechać na pusty odcinek drogi. Rozpędzamy samochód do prędkości około 50 km/h i przy wyłączonym ABS-ie hamujemy aż do zablokowania kół, po czym szybko puszczamy hamulec tak, by nie dopuścić do zatrzymania samochodu. Jeżeli ślady hamowania zaczynają się i kończą dla osi w tym samym miejscu, hamulce działają prawidłowo.
Ponadto, podczas jazdy testowej, warto pokusić się także o sprawdzenie, czy samochód hamuje z odpowiednią siłą. Przy prędkości około 30 km/h hamujemy gwałtownie na suchej nawierzchni i jeżeli pojazd zatrzymał się nie dalej niż 5 metrów od miejsca rozpoczęcia hamowania, to nie mamy się o co martwić.